Daisy Fullbright's mental ruminations

Gőzgombóc vaníliasodóval

2017. január 17. 21:19 - Daisy Fullbright

Ma is, mint minden hétköznap délben, kedves munkatársnőmmel - Évával - gyanutlanul haladtunk az ebédlő felé. Mikor leültünk enni, ő egy nem mindennapi gömbszerű ételt is hozott magával, ami reménykedően feszengett a vajszínű szósz és mákszórás alatt.

-'Gőzgombóc.'- mondta Éva, és felragyogott a szeme, mint egy kislánynak Szenteste a csillagszóró gyújtásakor. -'Kérsz belőle?'- kérdezte. Mire én hullámosra szorított ajkakkal kétkedően ingattam fejem.

-'Mi ez tulajdonképpen? Még sosem láttam ilyet.

-‘Csehorszagban gyakori.’- felelte lelkesen, bár hozzáteszem a szintaxis szabályait figyelmen kívül hagyva, helytelenül.

- ‘Én sörözni járok Csehországba.’ -mondtam erre, és még mindig hitetlenkedve szemléltem a C-s melltartóba beleillő domborulatot.

Mikor baratnőm kinyitotta a gömböt, gőzölgő szilvalekvár csúrgott elő belőle, bevallom, megkívantam. Nem volt rossz, de beledagadva a bélrendszerbe ez az élmény egy időre garantáltan távol tart minden mélyen érző embert a kelt tészták nyújtotta gyönyöröktől.

gozgomboc1.jpg

Azóta utánanéztem, az eredetileg délnémet konyha hagyományos tésztaféléje, neve: Germknödel, vagy Dampfnudel. Kelt tésztából készül, mely lefedett fazékban egyidejűleg sül és gőzölődik úgy, hogy az alja ropogós lesz, míg a teteje puha marad. Leggyakrabban sárgabarack-, vagy szilvalekvárral készítik, tetején dió- , mák szórással és vaníliasodóval. Ismert még Csehországban édes knédliként is.

Ezen elgondolkoztam: Milyen jelentősége lehet a gasztronómiában a gömbformának? Miért olyan fontos, hogy az ilyen jellegű ételek rejtsenek is valamit? A kókuszgolyó meggyszemet, a szilvásgombóc szilvát. A gömbcukkini hússal-gombával van töltve, a japán Takojaki szinten töltve. Egyesek pedig úsznak az ételek felszínén, mint a levesgyöngy. Vagy miért pont az almával ábrázolják a tiltott gyümölcsöt? Holott az valószínűleg a füge volt, ami persze nem gömbölyű.

A gömb szó a latin sphaera=kozmosz, illetve globus=bolygók/Föld szavakra vezethető vissza, melyek rávilágíthatnak az ételek belsejében található meglepetések okaira. A gasztrospirituális magyarázatok azonban még további feltárást igényelnek.

Míg ezen elmélkedünk, addig is jó étvágyat kívánok mindenkinek egy kis gőzgombóchoz!

Köszönet Török Évának az élményért!

Budapest, 2017. január 16-17.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://daisyfullbright.blog.hu/api/trackback/id/tr7512133983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása