Amedeot az igazság, a szépség, a tisztaság keresése vezeti szenvedélyes művészetében. Az első világháborút átélt Európa kezd éhezni azokra az értékekre, amelyeket Modigliani művészete reprezentál, az érdeklődés tovább fokozódik a második világháború után és napjainkban. Olyan egyetemes emberi értékeket képvisel, melyek időtállóak, s ezt lineáris vonalakkal, finom kontúrokkal, tiszta színekkel meglehetősen szuggesztíven közvetíti.
Rövid, traumákkal teli élete az egyszerűség felé irányítja. Rájön, hogy egy olyan korban, ahol minden a feje tetejére áll, semmi sem biztos, a fizetőeszköz inflálódik, az emberek korrupt, kicsinyes háborúkban vesztik el életüket, az emberi kapcsolatok a legfontosabbak. A művészet, az eredetiség és egyszerűség válik értékké és konvertibilis valutává. Alkotás, művészet és egyediség nélkül nem lehet egymáshoz kapcsolódni. Ami igazán számít: az ami figyelemreméltó, az embereket megérintő nagyszerű történetek, az emberség, a kapcsolat, az együttérzés és az alázat.
Világát a hiány uralja, mely a rendszer értéktelenségét növeli. Erre az egyetlen gyógyír az végtelen bőséget kínáló kapcsolatrendszer kialakítása. Rájön, ha valaki nagyon speciális, nem tud a rendszerhez igazodni, elég bátornak kell lennie, hogy döntéseit felvállalja. S ha ezt egyszer megteszi, kockáztat, akkor szokásává válik és képes a hasonlóan speciális lényeknek utat mutatni.
A gyárakból kiözönlő tömegcikk már nem sokáig kell, a frontokon bábuként elesett katonák a gépezetnek nem számítanak, csak a családjuknak, barátaiknak, szeretteiknek.
Szükség van-e tehát a gépezetre, a rendszerre, a tömegtermelésre? Vagy mégis inkább a szeretet, a szellemi értékek, a bizalom a fontosak, melyek univerzális és állandó fogalmak?
Budapest, 2016. szeptember 29.
Eredeti gondolatok Seth Godin - Ikarosz tévedése c. műből. Speciális ajánlással Dömötör Éva Andreának és Bodnár Imrének.